Pages

Tuesday, May 11, 2010

Cabaran Seminggu RM50

Huk..huk.....batuk bernanah....entah puting beliung ape ntah tetbe aku sendiri mencabar diri aku untuk buat sasuatu yang xpernah terfikir sebelum ni. TIADA GANJARAN diberikan tuk cabaran ini.
Task yang sangat mencabar perut, mencabar minda, mencabar kreativiti, mencabar inovasi, mencabar daya tahan aku, mencabar itu, mencabar ini...dan yang paling sadis mencabar nafsu makan aku (rupenye baru aku sedar aku agak demand psl mkn).

Untuk pertame kali, aku cabar untuk diri aku limitkan belanja mingguan aku..RM 50 selame seminggu (dulu aku penah blnj RM10 tuk 3 hari kerna sumber terhad)...memg sgt terseksa, baru tau kehidupan org miskin cmne. Cume kali ni, aku SENGAJA buat walaupun xperlu buat mcm tu. Mungkin org akan perlekeh, tp sini Johor Bahru bro...belanje harian agak tinggi. Untuk belanje RM 50, makan 3x sehari. sarapan, tgh hari, mkn malam.

Ckp sahaje memg boleh, tp bukti bro...bukti. hmm...xpe...ni catitan belanje aku minggu ni.

Isnin
Sarapan (Roti RM 0.80), Lunch (RM 4.00) Dinner (RM 1.50) = RM 6.30
Permulaan yang baik

Selasa
Sarapan (RM3.00), Lunch (RM 3.20) Dinner (RM2.00) = RM 8.20
Kene kawal skit

Rabu
Sarapan (RM 2.90), Lunch (RM 3.20) Dinner (RM 2.20) = RM 8.30
WTH r u doing...huhu

Khamis
Sarapan (RM 3.00), Lunch (RM ?.??)
Jumlah terkumpul = RM 22.80
Next---akan diupdate dari mase ke semase.


Moral of value ~~
1. Sentiasa beringat2
2. Jangan mudah lupe diri
3. Sentiase fikir inisiatif yang lain bila dalam sumber terbatas
4. Akan diisi lain hari

* Next blog
Dalam perancangan untuk buat Loan ASB, Personal Loan, Over Draft, Charge Card.

4 kutuk2:

ekinunu said...

yeh.........ku tunggu sehingga hari ke-7
berjayakah sasaran itu.....winkk winkk

Unknown said...

hehehe..pasal mkn aku x bleh kontrol..mende len xpe..^^,

teethBenthic said...

ak penah gak nak wat cbran cm2..besa la target nk beli s'thing o dh t'beli s'thing.kena save budget.tp bile msuk hari ke 7 msti ganda rm50 lg ad la.hu3.zmn stdn rm3000++ leh je idup smpai 6 bln ;p

You Know Who Me said...

ekinnunu`bile hujung minggu yang terase agak tertekan....xpasti boleh atau x mengharungi hujung minggu berbekalkan duit yg sikit tu.

toyo`aku pun camtu jugak...huhu...tapi kene blaja..untuk masa akan datang

teethbenthic`6 bulan bersamaan 1 sem...hihihi. zaman studen pun aku susah gak...dpt duit ptptn, tp msk invest seribu (konon nk dpt duit lebih) tp rugi 600, dgn org pinjam 600 tp xpulang lgsg smpi sekarang..ms tu la terase seksa bile terpakse belanje RM 10 tuk 3 hari tuk mkn + myk motor (byk kali plak terpakse berbelanje mcm tu).

Post a Comment