Pages

Wednesday, March 2, 2011

Ringan-ringankan tulang

Sekadar hiasan


Yang berat dipikul,
Yang ringan dijinjing,

Mase kecik sebaye bebudak ni, sume bende boleh jd muafakat....saling tolong menolong walau tuk tanam pokok (mcm dlm gambar). Mungkin diorg xterfikir sgt ape yg diorg tgh bt...tp terpancar keseronokan dan rasa puas hati kt mate bebudak. Namun bile meningkat dewasa, amalan ni dh jadi semakin pudar bagi sesetengah orang. Yang berhati busuk, malas dan pentingkn diri sndr, kemungkinan jadi mcm tu...sekiranye tolong, mesti ade tujuan..sinonim dgn 'ade udang di sebalik batu'. Masih ramai yang x terfikir kesan perbuatan berat tulang. Seringkali terlintas dalam hati 'Ape yg aku dpt tolong orang',  'malas la aku, bkn kerja aku pun'. Hope aku x lagi jadi mcm nih.

Tapi bagi yang sudah jadi kebiasaan ringan tulang, syabas diucapkan. Mesti byk 'pertolongan' jugak yang dapat di saat genting dan saat kesusahan. Tapi mesti lah tolong dalam hal kebaikan dan bukan tolong dalam hal maksiat. ini baru la prinsip ringan tolong. Orang yang suke menolong dalam hal kebaikan mesti dpt ganjaran walaupun bkn dalam sekelip mata. So, saya ingin menyeru supaya jadi lah ringan tulang dan tolong sesama kita.

*Sesape tolong aku bayar saman kereta boleh ke??
Ini je objektif utama...hehee.

0 kutuk2:

Post a Comment